En god ferie

Ugens kost refleksion

28157792_160164707975190_3043730257661132800_n

Kræftens bekæmpelse 10kampen er startet og jeg er med.
Når jeg tilmelder mig sådan noget kan jeg godt have en lidt arrogant tankegang og tænke, det bliver jo nok ikke det store, for jeg har ret meget styr på min kost og allerede den første uge har sendt mig i dyb refleksion.
Det handler om fuldkorn og udfordringen er at spise 75 gram fuldkorn om dagen. Først læste jeg forkert og troede det var fibre, kigge i min app og blev chokket over hvor dårlig jeg var, så gik det op for mig det var fuldkorn og at ingen app desværre kan regne det ud for mig. Så først har jeg måtte forlige mig med at denne uges udfordring for mig ikke bliver at få 75 gram fuldkorn, da jeg simpelthen ikke gider gå og aflæse og nedskrive alt i hånden for at regne det ud, men i stedet sørger jeg for at have mere fokus på fuldkorn og forsøger at få ekstra ind der hvor jeg kan. Det er fx lidt havregryn i inden jeg blender en mos, lidt fuldkornsris i suppen osv.

fuldkornslogo

Men hvorfor fuldkorn?
Kræftens bekæmpelse og diverse bøger jeg fordyber mig i er enige, fuldkorn virke forebyggende mod kræft!
Det er jo værd at kigge på. Desværre bliver jeg også bekymret for om min glutenfrie kost fratager mig for meget fuldkorn. Der er fx ikke fuldkorn i glutenfrit knækbrød og pga. kalorierne spiser jeg sjældent brød. Jeg spiser aldrig almindelige hvide ris eller pasta, men selvom jeg spiser det grove, så spiser jeg det langt fra hver dag, igen pga. kalorierne.
Jeg får masser af fibre fordi jeg primært lever af grøntsager, men det giver mig bare ikke fuldkorn. Fiber er forebyggende mod en lang række sygdomme, også kræft, som fx brystkræft. Men der skal fuldkorn til at forebygge fx tarmkræft og en masse andre lidelser.

Glutenintolerant?
Skal jeg have mere fuldkorn giver det mening at udfordre mine gener af gluten, hvilket jeg har tænkt en del over på det sidste. Jeg læste en artikel om at mange der tror de er glutenintolerante i virkeligheden reagerer på de fodmaps, fruktan, der er i brødet og ikke gluten. Grunden til jeg faldt over denne artikel er, fordi jeg har været syg i min mave i to hele måneder, uden at kunne finde ud af hvad pokker det er og uden at indtage gluten, og da jeg lever vegansk, selvfølgelig heller ikke laktose. Faktisk kunne jeg mærke det gik galt allerede en times tid efter min frokost, som jo kun består af grønt og derfor begyndte jeg at læse op på fodmaps. Først udelukkede jeg de fødevarer i min frokost man kan være allergisk over for, det gjorde ingen forskel. Så fjernede jeg løg og så stabiliserede min mave sig for første gang i måneder. Løg er en fodmap som jeg kan læse mange med irritabel tarm reagerer på, så det får mig til at kigge mere her. Nu har min mave så haft det godt en måneds tid, dog med enkelte smuttere jeg ikke har kunne identificere.
Så derfor tænker jo nu om det virkelig kan være fruktanen i brødet og ikke gluten jeg reagerer på, jeg har dog endnu ikke regnet ud hvordan jeg tester det. Jeg tænker dog jeg vil prøve med lidt fuldkornsknækbrød og se hvad der sker.

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

En god ferie