Mos med næringsrig sovs

Pas nu på det blodsukker!!

2018-05-02-17-05-12-1

Jeg ved jo godt jeg ikke kan styre hvis mit blodsukker svinger for meget, men jeg har åbenbart stadig meget at lære for at undgå det…ja og lære at styre det når det sker skal jeg vel også en dag. Efter en hård dag på arbejde lavede jeg disse lækre søde snack. Jeg syntes selv jeg var klog, få kalorier, sundt og sindsyg lækkert. Men det skubbede til mit blodsukker og dagen er endt i at aftensmad aldrig blev lavet, i stedet blev der snacket først i bær, så i hjemmelavede flødeboller og da det gik helt galt gik jeg bare i gang med kammerjunke posen!!

Aj men det er jo pinligt. Jeg bildte lige mig selv ind at jeg kunne styre en aften med frugt og bær, for når jeg kunne vandfaste og slet ikke spise noget, ja så kunne jeg da det hele. Men ak, et svingende blodsukker slår dagevis uden mad med mange længder. Jeg tør slet ikke tænke på hvor mange kalorier jeg har indtaget i kammerjunker og i stedet kunne jeg havde fået en virkelig lækker aftensmad. Jeg kan mærke mit hjerte dunke hårdt når mit blodsukker falder igen og det hader jeg.

Det gode ved denne oplevelse er at mærke at jeg ikke længere dunker mig selv oven i hovedet, at jeg ikke får dårlig samvittighed. Men i stedet tænker jeg at det er sgu interessant og det må jeg studere noget mere.

Men hvorfor svingede mit blodsukker i så høj en grad?

Det Glykemiske Index kan hjælpe os til at definere hvad der får blodsukkeret til at svinge, men det er desværre ikke så simpelt, da nogle fødevarer forstærker eller modarbejder hinanden. Umiddelbart så er både æbler, kanel, ahornsirup og mørk chokolade lav GI og burde ikke påvirke mit blodsukker. Men bananen er enten middel eller høj GI alt afhængig af modenheden. Hvis jeg havde spist 5 mandler til, så ville der være stor chance for at mit blodsukker ikke var gået agurk. Eller hvis jeg bare havde sørget for at få noget fedt, var jeg bedre stillet.

Så det man kan lære af det er at huske det naturlige fedtstof fra enten nødder eller frø eller fx avocado. Så alt i alt var min eftermiddags snack stadig en rigtig god en, der skulle bare også have været 5-10 mandler, så havde det været perfekt.

Kommenter gerne med alle idéer til hurtigt at stabilisere blodsukkeret når man er kommet ud af kurs (foruden mandler)??

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Mos med næringsrig sovs