Så skønt at cykle

En knapt så plantebaseret sommerferie

Jeg har holdt sommerferie, jeg har virkelig holdt sommerferie. To uger, det var godt det ikke var tre!

Jeg syntes det er vildt interessant at mærke og studere hvad der påvirker kroppen og hvordan den påvirkes og derfor skriver jeg dette indlæg. Jeg er nemlig ikke vildt stolt over at jeg ikke kan holde mig til en sund plantebaseret kost bare fordi jeg har sommerferie. Men denne blog er til for at læse om kroppens reaktioner og opbygning og derfor er dette indlæg nødvendigt.

Hvad fik min krop i ferien i forhold til normalt?

Jeg løb 7 gange i alt på de to uger og trænede styrketræning 3 gange. Jeg gik mange flere skridt og arbejdede mange flere timer på gården end til hverdag. Jeg fik øget min løbe distance fra 4km til 6km og sat hastigheden lidt op. Så mht til træning og bevægelse, udførte jeg mere end før ferien.

Jeg spiste selvfølgelig stadig vegansk, men knapt så plantebaseret og deraf meget mindre sundt. Og så spiste jeg generelt bare mange flere kalorier. Fx blev peanutbutter under mørk pålægschokolade virkelig et hit til kaffen, æblekage med sojaflødeskum var også virkelig lækkert i varmen, en del brød spiste jeg pludselig, fik hel hang til brød og en del færdiglavet veganske alternativer, og så aftenslik. Jeg var ude at spise flere gange og generelt syntes jeg at vegansk mad ude er fyldt med olie, så kalorieindholdet er enormt.
Det vil sige jeg fik via de forbehandlede fødevarer en masse raffineret sukker, salt, gluten, tilsætningsstoffer og så en masse fedt, vegetabilsk fedt, men stadig fedt.
Lad mig bare sige det, jeg gik ikke på vægten i ferien!

Hvad mærkede jeg så i løbet af uge 2?

Jeg begyndte at føle mig tungere når jeg løb, jeg begyndte at have samme følelse som da jeg startede med at løbe, og tanken om “weeee jeg fortsætter da bare” forsvandt. Jeg blev mere inaktiv, jeg indlagde en masse “sidde på måsen” pauser for at spise noget lækkert og så lige sunde sig. Jeg tænkte konstant på mad og hvad jeg skulle spise næste gang jeg skulle spise noget.

Mine hænder hævede op når jeg løb og mine fødder hævede om aftenen hvis jeg ikke løftede dem op. Mine ledsmerter kom snigende retur. Først i fødderne, særligt når jeg stod op om morgenen kunne jeg næsten ikke gå. Men var dette nu pga det øgede løb eller kosten? Det finder vi ud af lidt senere når jeg igen stabilisere min kost men stadig løber. I slutning af uge to begyndte mine smerter i hænderne at vise sit grumme ansigt igen. Vedvarende bevægelser over længere tid, som at male, gav smerter som tidligere i mit liv. Foruroligende!

Set udefra blev min mave helt opspilet og kuglerund og efter de to uger havde jeg taget 4 kilo på!!!!

Hvordan kommer man tilbage?

Da det var kosten og ikke manglende motion der slog min krop ud, vælger jeg den første uge efter ferien at rense ud og ikke træne. Jeg sørger for en masse bevægelse i form af lange gåture, stå op på arbejdet og arbejde på gården om aftenen. Men jeg hverken løber eller styrketræner den første uge.

Jeg spiser udelukkende frugt og grøntsager denne uge, altså ingen korn og slet ingen forbehandlede fødevarer. Dvs. min krop skal ikke arbejde med hverken raffineret sukker, olie eller salt. Hver morgen starter jeg med en smoothie med udelukkende udrensende og/eller plejende ingredienser. Den indeholder altid en spiseske knust hørfrø og Fx ingefær, chili, rød grape, citron, gurkemeje, spinat, spirulina, agurk og hindbær. Jeg variere dem lidt, men har mere fokus på indhold end smag. Jeg sørger for at drikke en masse vand. Det eneste jeg drikker foruden vand er mine tre kopper daglig kaffe.

Min frokost balanceres med grove grøntsager, som kål, squash, gulerod osv. samt frugt fx mango og vandmelon, tilsat hampefrø og bær. Også her variere jeg, da jeg ikke gider spise det samme hver dag, men frokosten indeholder altid grøntsager, frugt, bær og frø. Dressing er altid citronsaft og æblecidereddike.

Aftensmad er primært grøntsager, der kan dog snige sig lidt frugt ind i form af mango eller avocado. Jeg steger i vand og tilsætter bunker af gode krydderier.

Snacks og mellemmåltider består af rå frugt, grønt eller bær. Det hele begynder at modnes i haven, så jeg snupper mig lige en håndfuld brombær, et par ærter osv når jeg går derude. Har jeg brug for noget om aftenen spiser jeg lidt frugt, måske i form af nicecream.

De første 3 dage efter ferien tabte jeg næsten halvdelen, dvs. 1,8 kg og det kan man jo ikke i fedt og muskler. Dette må utvivlsomt betyder at alt det salt der er i forbehandlede fødevarer har bundet en masse vand til mig og dette forsvandt så hurtigt da kosten blev rettet.

På de første 2 uger efter ferien tabte jeg i alt 2½ kg. Dvs. selv med en ihærdig indsats kunne jeg ikke tabe det lige så hurtigt som jeg kunne tage det på. Jeg regner med det tager dobbelt så lang tid at tabe det, som at tager at tage det på. Dette bør man have i baghovedet hvis man bærer rundt på mange års usundhed, som man gerne vil af med i en fart. Det er ikke sundt eller varigt at gå på kur hvor man taber sig lynhurtigt.

Jeg ved ikke hvor meget jeg stoler på min vægt. Den siger at ud af de 4 kilo jeg tog på var 3½ kg muskler og kun et halvt kilo fedt. Ud af de tabte 2½ kg tabte jeg så 0 kg fedt, men ren muskler. Efter 2 uger skulle det ikke gerne være sådan at jeg vejer det samme som før ferien, men med mere fedt og mindre muskler. Så er det da virkelig ikke dét værd.

Nu fortsætter jeg på min helt almindelig sunde kost og livsstil og så må vi se hvad der sker.

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Så skønt at cykle