2018-02-03-18-10-01

Lad os lige kigge på de der veganske erstatninger. Først vil jeg gerne slå fast at jeg mener de fleste veganske erstatninger svarer til fast food, da det er forarbejdet fødevarer og ofte indeholder ting vi ikke bør spise af hensyn til vores sundhed. Derfor bør vi til hverdag spise hele planter og lave vores alternativer selv af den sunde råvare. MEN til særlige lejligheder og til vores kødspisende familier, så er det fantastisk at der er så meget på markedet. Spis det endelig engang i mellem og lær endelig jeres familier at bruge disse ting når de skal lave mad til jer. Det er en gave og gør livet lettere når der er behov for det. Selv om det ikke er i max sund katagori, så er det heller ikke decideret usundt som så meget andet, det meste ihvertfald. Ud fra Dr. Michael Greger’s trafiklys er de fleste veganske alternativer en gul lys fødevarer og miljøet og dyrene er stadig glade.

Jeg skriver derfor denne side af hensyn til min familie og vil fylde på en efterhånden som jeg prøver nye ting og der kommer nye ting på markedet. Da denne side skal fungere som en anbefaling, så kommer der kun de ting i som jeg syntes er okay indholdsmæssigt, samt smager godt og er til at arbejde med.

Husk veganske erstatninger er ikke det samme som veganske alternativer. Erstatninger er det forbehandlede fødevarer vi kan købe som fx frosne falafler, erstatninger er fx når vi erstatter æg med opblødte chia frø.

Mælkeerstatningerne har jeg en lidt anderledes tilgang til, dem syntes jeg er mere end okay at have med i kosten. De rene produkter som mandelmælk, rismælk, havremælk osv. Vælg dem der er usødet.
Derimod er plante youghurt, ost, madfløde og piskefløde er ikke til den sunde side, men igen en gul fødevare for det meste og okay engang i mellem og for familien.
Alt hvad man ellers bruger mælkeprodukter til kan man finde et direkte alternativ til. De er ikke alle lige gode, der hvor det kan være svært eller der er særlige at fremhæve, kommer det også med her.

Husk din tilberedning også betyder noget, det hjælper ikke at tage disse produkter og stege dem i smør fra køer til dit veganske familiemedlem.

Lad os komme i gang. (Da min datter ikke tåler nødder, er der mærket af på fødevarer med nødder)


Fishy fra Naturlig – en erstatning for fiskefilet

fishi-burger

Den er virkelig lækker, så lækker at det er svært at forstå at den er baseret på soyabønner og hvedemel. Jeg har ikke prøvet at stege den, da jeg bare smider den i airfry’eren og så bliver den perfekt.


ALLEMANSRÄTTEN Grøntsagsboller fra IKEA – kan erstatte alle slags kødboller

allemansratten-gr-ntsagsboller-frosne__0485990_pe621758_s4

Jeg havde aldrig troet jeg ville handle madvarer ind i IKEA, men disse er virkelig gode og jeg vil faktisk vove at påstå at de er grønt lys fødevare, selvom nogen har lavet dem for os. De indeholder nemlig kun grøntsager og ingen allergener, heller ikke soja. Der er et helt kilo i en pose, så man kan altid lige have dem i fryseren til enhver lejlighed.


Rösti kartoffelpandekager Fra IKEA – kan fx erstatte burger boller

rosti-potato-fritters-frozen__66957_pe180435_s4

Når nu du alligevel er i IKEA for at hente grøntsagsboller, så snup lige en pakke af disse med. Igen er de rene grøntsager, med lidt olie. Man kan sikkert bruge dem til en masse ting. Jeg smider dem i Airfry’er og når de er sprøde anvender jeg dem som bolle på burger i stedet for brød. De er dejlige sprøde. Jeg har kun prøvet dem i det salte køkken, ikke i det søde.


Spicy falafel fra Nutana – kan fx bruges som fyld på pizza

spicy-falafel

Dette er klart den bedste færdiglavet falafel jeg har smagt. Den er ikke stærk, bare lidt mere smagsfyldt. Den kan bruges sprød og lækker til en masse ting hvor man normalt ville anvende kødstykker.


Boller fra Hälsans Kök – Fx til boller i karry

veganske-goumetboller

Dette er helt sikkert den bedste til boller i karry og andre retter hvor bollerne skal ligge i sovs. Jeg vil anbefale at stege dem på forhånd og først ligge dem i sovsen lige inden servering.